~ Members ~

Wednesday, August 8, 2012

Resepi Begedil Kentang


Resepi hari ini kita buat Begedil Kentang ye puan-puan.. ni la makanan aku berbuka semalam bersama lauk-lauk lain.
Tadi aku cari info mcm mana orang lain punya resepi begedil. ada macam-macam cara orang buat ikut selera. ada yang letak jintan manis, jintan putih,ketumbar bagai. aku tak berapa gemar. ikut resepi yang biasa aku tolong mak kat dapur. ni je la bahan-bahannya :

Bahan-bahan (2-3 orang)

3 biji kentang saiz sederhana (di potong sederhana)
2 ulas bawang merah (dihiris halus)
1 ulas bawang putih (dihiris halus)
sedikit udang kering
sedikit lada hitam (kalau nk guna cili api pun boleh)
daun sup (dihiris)

1 biji telur
minyak
garam secukup rasa


Cara membuatnya:
  1. Goreng kentang dengan sedikit garam. asingkan.
  2. Goreng bawang merah dan bawang putih. asingkan.
  3. Tumbuk semua bahan-bahan (lada hitam, udang kering dan bawang yang telah digoreng (nak guna serbuk lada hitam pun boleh, aku tumbuk lada hitam bulat-bulat tu).
  4. Lenyek atau tumbuk kentang kemudian gaul sebati dengan bahan di atas bersama daun sup.
  5. Kepal-kepal kentang tadi mengikut saiz yang anda suka. (aku suka saiz comel-comel je). 
  6. Pecahkan telur dan pukul.
  7. Celup kentang comel yang telah dikepal ke dalam telur satu persatu sebelum digoreng.
  8. Goreng sehingga keperangan. Sedap dimakan bersama nasi. kalau makan dengan soto lagi sedappp!!

Aku dapat 8 biji begedil. 4 biji bagi along dan 4 biji untuk aku. mr husband tak suka sangat begedil, jadi aku 3 dia 1.. hehehee.. cara aku buat lebih kurang macam kak ni buat.. ;)

apa lagi, petang ni gi cari kentang ye kengkawan..

8 comments:

  1. ni makan dengan soto ni layannnn sangat!

    ReplyDelete
  2. knp sye wat x jd??? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. laa nape tak jd? masa nk goreng tu salut dgn telur tak?

      senang je la dear.. hihii

      Delete
  3. Kalau xsalut telur xleh ker..heheheh..mls nk p bli telur..dah abia stok

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tk salut telur masa goreng takut dia pecah2..

      Delete

komen la kalau sudi.. mekasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...