~ Members ~

Friday, July 27, 2012

Resepi Kuew Tiaw Kungfu

Apa korang masak semalam. mesti best sampai tersandar lepas buka kan.
Semalam tetiba mood nak makan nasi tak de. Jadi aku bagi tau mr husband kita masak kuew tiaw la. dia pun ok jer.

ni juga merupakan menu masakan berbuka tahun lepas. 2 3 kali juga la buat. ringkas dan sedap. mr. husband pun suka. (ni tekak aku & family la, korang mesti ada resepi lagi power kan.. ;P)

meh aku share sikit resepi Kuew Tiaw Kungfu aku. resepi yang diolah dari anjungnorry mengikut selera aku dan stok barang dalam fridge. hehee...

Oh ye, aku masak kuah dulu, dah dekat azan baru aku goreng kuew tiaw. nanti kembang sangat tak best.
Ikut suka la, kalau nak goreng awal pun boleh..

Bahannya : 

1/2 paket kuew tiaw - utk 2-3 orang makan
3 biji telur
1 ulas bawang putih (di ketuk/dicincang halus)
air 3 cawan (agak ikut suka kalau nak byk kuah)
ayam (yang dicincang) 
udang saiz sederhana
lobak (dipotong halus)
bunga kobis (dipotong sederhana kecil)
batang saderi (dipotong sederhana)
3 sudu tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)
minyak
garam
daun sup atau daun ketumbar
cili api (dihiris halus)

Cara-caranya :-

Untuk Kuah

Tumiskan bawang putih hingga keperangan.
Masukkan air, biar hingga mendidih.
Masukkan ayam dan udang.
Kemudian sayur – carrot, bunga kobis, batang saderi dan fish ball. (boleh tambah lain-lain kalau suka)
Bila semua dan masak, masukkan bancuhan tepung jagung. (ikut suka nak kurang pekat / nak pekat.  Kalau suka pekat, tambah bancuhan  tepung jagung lagi. sesuaikan rasa. Aku tak suka pekat sangat, sebab bulan puasa takut loya..)

Kuew Tiaw

Pukul telur, masukkan sedikit garam, sikit je tau bagi ada rasa.
Masukkan kue tiaw, goreng  macam goreng telur dadar. Aku buat 3x goreng. Setiap kali goreng 1 telur.

Curahkan kuah tadi ke atas kue tiaw yang dah bersalut telur.
Taburkan daun sup dan hirisan cili api. (sebab aku suka pedas. Kalau suka boleh tambah bawang goreng. Aku kurang suka daun ketumbar sebab rasa macam busuk sikit.)









Rasanya buat ni sama macam buat mee sup tu jer, cuma tambahkan tepung jagung dan mee digoreng bersama telur. senang jer. 1/2 jam sebelum berbuka pun boleh buat.

ok, bila dah kenyang jangan berkugfu tau. Selamat menjamu selera.



3 comments:

  1. alah...salah time la tengok entry niiii.....

    ReplyDelete
  2. Mesti GB tengah meleleh air liur ni.. pose.pose.. ;)

    ReplyDelete
  3. the kway teow sounds delicious...i will try to cook this....

    ReplyDelete

komen la kalau sudi.. mekasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...